Castelul magiei pagâne |
joi, 17 noiembrie 2011 | |
S-a
discutat foarte mult despre conexiunile oculte ale nazismului si
istoricii accepta faptul ca Hitler si numeroase alte capetenii ale celui
de-al treilea Reich au facut parte din organizatia secreta Thule, ce
venera zeitatile pagâne ale vechilor germani – desi s-au facut supozitii
legate de presupusul atasament al membrilor sai la cultele satanice.
Putina lume stie însa ca a existat chiar un castel, în Germania,
destinat întrunirilor elitei SS, un loc pentru proslavirea ideologiei
rasiste si onorarea, în ceremonii fastuoase si în acelasi timp macabre a
stramosilor „arieni”.
Un magnet pentru extremistii de dreapta
Cel ce a avut initiativa înfiintarii unui astfel de loc a fost Heinrich
Himmler, temutul lider al SS. El a ales castelul Wewelsburg din
Westfalia, tocmai din cauza izolarii acestuia. Niciunui „intrus” si mai
ales niciunui ziarist nu-i era permis sa intre în castel iar un aer de
secretomanie domnea peste tot, dând nastere la tot felul de povesti
fantastice despre mistere stravechi sau ritualuri de venerare a
diavolului. În deceniile care au trecut de atunci, castelul a devenit un
veritabil magnet pentru extremistii de dreapta si pentru adeptii
cultelor ezoterice. Recent, o expozitie permanenta a fost inaugurata în
cadrul castelului, ce-si propune sa faca lumina asupra acestui subiect
controversat. Unul dintre scopurile expozitiei este si de a da în vileag
crimele comise aici de nazisti, întrucât în apropierea satului
Wewelsburg a existat un lagar de concentrare adapostind circa 4000 de
detinuti: martori ai lui Iehova, evrei, tigani sau homosexuali, dintre
care o treime au murit. Folosind munca acestor sclavi moderni, Himmler a
transformat radical cochetul castel, înaltat în stil renascentist,
pentru a face din el o citadela a pagânismului. A poruncit sa fie
daltuite în piatra rune germanice si zvastica a devenit un simbol
omniprezent.
Moartea si învierea rituala a Soarelui, sarbatorita în locul Craciunului
În turnul de nord al castelului a fost amenajata o sala imensa, numita
Obergruppenfuehrersaal, unde se adunau liderii SS. Lânga aceasta sala se
afla o încapere mai mica, având acoperis boltit, o acustica perfecta si
în mijloc un creuzet alimentat cu gaz, unde ardea „flacara vesnica a
national-socialismului”. Astazi, aceste sali fac parte din expozitie si
nu lipsesc uniforme SS negre, cu faimoasele insigne „cap de mort”,
instrumente care masurau capetele detinutilor, pentru a le determina
rasa si asa-numitele „Julleucher”, facliile lui Yule – sarbatoarea
solstitiului de iarna la vechile popoare nordice. Aceste faclii erau
purtate, în ziua de 21 decembrie, de ofiterii SS, când se sarbatorea, în
toata Germania, cu mare fast, moartea si învierea rituala a Soarelui –
un ceremonial menit sa faca uitata sarbatoarea crestina a nasterii lui
Iisus. „Vizitatorii ne întrebau mereu despre cultul SS, religia si tot
ce se afla în spatele acestor manifestari bizare, spune directorul
adjunct al muzeului, Kirsten John-Stucke. A trebuit sa le satisfacem
curiozitatea si credem ca aceasta expozitie reuseste pe deplin sa o
faca.” Desigur, precizeaza el, curatorii muzeului au luat toate masurile
pentru ca muzeul sa nu devina un altar pentru simpatizantii nazisti:
camere cu circuit închis supravegheaza permanent fiecare încapere a
castelului si vizitatorii care poarta simboluri specifice extremei
drepte sau isi manifesta simpatia pentru Hitler si nazism sunt imediat
îndepartati de corpul de paza al edificiului.
Juramântul elitelor SS
„Ne-am propus sa prezentam istoria SS cu sobrietate si obiectivitate,
ca o modalitate de o demistifica, pentru ca astazi multa lume crede ca
membrii acestei organizatii erau chiar arieni, înzestrati cu capacitati
supranaturale. S-a creat un curent de simpatie fata de nazism, în
general, si fata de SS, în special, mai ales în rândurile celor
pasionati de mistere si ocultism. Am inaugurat aceasta expozitie pentru a
expune întreaga mitologie nazista, care în sine n-avea nimic
paranormal, era doar o fatada, o poleiala stralucitoare dincolo de care
se gaseau obiective macabre si cat se poate de pamântesti: stapânirea
lumii si eliminarea tuturor adversarilor sau a celor considerati impuri
din punct de vedere rasial. Nimeni nu se asteapta ca demistificând
cultul SS numarul extremistilor sa scada.
Exista o
tendinta, astazi, de a venera nazismul, de a-l considera un fenomen
încarcat cu numeroase semnificatii oculte. Aceasta atractie încercam sa o
stopam, aratând celor interesati adevaratul chip al nazismului”,
precizeaza muzeograful german. El considera ca, desi Himmler era
fascinat de pagânismul germanic ocult, este putin probabil ca ritualuri
magice pagâne sa fi avut loc într-adevar la Wewelsburg. Castelul a fost
renovat complet abia în 1943, moment în care razboiul era deja pierdut
de Hitler. Totusi, el recunoaste ca un eveniment semnificativ a avut loc
aici în iunie 1941, cu putin timp înainte de invadarea Uniunii
Sovietice. Potrivit marturiilor facute mai târziu, în cadrul proceselor
de la Nürnberg, Himmler i-ar fi convocat aici pe cei mai importanti
conducatori ai trupelor SS, punându-i sa jure ca vor ucide 30 de
milioane de „slavi”.
Cine uita dramele istoriei e obligat sa le retraiasca
Nu lipsesc din expozitie marturii privind viata prizonierilor care au
muncit la renovarea castelului. Vizitatorii pot citi, cutremurati, pe un
zid, inscriptia zgariata probabil cu un cui, în care un detinut
vorbeste despre mirosul de carne arsa degajata de crematoriile unde erau
incinerati mortii. Într-o vitrina se afla jachete purtate cândva de
detinuti – ele au dungi verticale, albe si albastre si poarta fie steaua
galbena a lui David, pentru evrei, fie un triunghi purpuriu – simbolul
martorilor lui Iehova. Inaugurarea acestui muzeu este cea mai recenta
dintre initiativele similare luate de autoritatile germane, dupa
deschiderea, în ultimii zece ani, a unor centre de documentare privind
epoca nazista la Obersalzberg si Nürnberg. Va urma deschiderea
expozitiei „Topografia Terorii”, într-un muzeu construit pe locul
vechiului sediu al Gestapoului din Berlin. „Singura modalitate de
împacare cu un trecut stânjenitor este sa-l accepti ca atare, pentru a
nu risca sa-l repeti”, sustine Stucke.
GABRIEL TUDOR
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu