Densitate. Actiune. Claritate |
Autoîmplinirea înseamnă pentru fiecare om care tinde spre desăvârşire să ajungă la o împlinire totală a fiinţei sale. Sattva, rajas şi tamas, cele trei gune, reprezintă o cheie importantă pentru conştientizarea propriei stări de existenţă. Fără această cheie nu ar exista modalitatea de a afla dacă ne dezvoltăm şi ne manifestăm în mod real eul.
Direcţia naturală în care se dezvoltă lumea pleacă de la sattva, trece
prin rajas şi ajunge la tamas. Totuşi, acelaşi rajas care conduce de la
sattva la tamas poate fi folosit pentru a transforma tamas în sarfva.
Prin intermediul celor cinci organe ale simţului, omul are
posibilitatea de a alege între a tinde continuu, prin dorinţe şi
îngrădiri, în jos, spre delăsare (tamas), sau să fie activ (rajas) sau
să se mişte în sus, spre lumină (sattva).
Omul predominat sattva are o privire de ansamblu şi poate cunoaşte trecutul, prezentul sau viitorul unui lucru. El are o perspectivă largă, ca a aceluia care stă în vârful muntelui şi care poate privi tot ce se află sub el. Omul predominat rajas poate vedea acelaşi obiect; el îl va ordona însă în schema proprie de funcţionare, putând cunoaşte efectiv valoarea prezentă a acelui lucru. Omul predominat tamas va ignora obiectul până se va împiedica de el. Sattva este lumină, claritate şi cunoaştere. Rajas este inspiraţie, activitate, durere. Tamas este îndoială, întuneric şi obligaţie. Fiecare om are posibilitatea de a alege dacă vrea mai multă lumină în viaţa sa sau dacă vrea să se conecteze fluxului energetic care duce în jos, în direcţia tamas şi să sfârşească în totală inactivitate, în moarte. Pentru a tinde spre un nivel sattva mai înalt, trebuie produs mai mult rajas. Aceasta are loc cu mai multă durere şi printr-o disciplină mai severă, care ne îndepărtează pe moment de mulţumire, căci tamas poate fi eliminată prin autodisciplină. Durerea iniţială ne arată drumul spre lumină, desfătare, spre claritatea care ne permite autocunoaşterea propriei naturi şi a rolului pe care îl avem în Univers. Cel care înţelege natura celor trei gune, prezenţa ei atotcuprinzătoare, îi poate recunoaşte prezenţa în sine şi îi poate urmări acţiunile şi interacţiunile pentru tot restul vieţii. De cum reuşim să observăm, din punctul de vedere al cunoaşterii celor trei gune, impulsurile şi motivaţiile care ne fac să acţionăm, vom prelua noi înşine răspunderea pentru dezvoltarea propriului organism. Dacă ne observăm obişnuinţele culinare, somnul, sexualitatea, gândurile şi respiraţia, vom constata că hrana, îmbrăcămintea, culorile, tonurile, ciclurile diurne şi nocturne, schimbarea anotimpurilor şi altele asemenea produc schimbări în noi înşine; vom descoperi de asemenea că unele alimente sunt de natură sattva, altele rajas, iar altele tamas.
Vom recunoaşte că unele tonuri, culori, perioade din zi sau anotimpuri
sunt sattva, altele rajas, iar altele tamas. De asemenea, vom înţelege
ce înseamnă să te mişti uşor, plin de energie, dar şi delăsător sau
somnolent şi vom afla că propriile sentimente sunt cele mai clare şi
simple îndrumări spre atingerea propriului eu.
Vom vedea că activităţi şi întâmplări care produc lumină, claritate şi focalizare sunt de natură sattva, că tot ceea ce produce inspiraţie, activitate şi durere sunt rajas şi că tot ce conduce la constrângere, îndoială, necunoaştere şi somn este de natură tamas. Dacă ne dezvoltăm rajas pentru a înmulţi sattva, ne vom putea împotrivi mersului natural al lucrurilor şi vom uni conştiinţa individuală cu acea conştiinţă din care porneşte totul.
va urma
Citeste si: |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu