Cumparaturi online..Si reclame..

Gold FM Romania - Tineretea Ta E Aici!

sâmbătă, 26 noiembrie 2011

Suhoi T-50 PAK FA , in curand si la granitele noastre…

Tag Archives: suhoi

Suhoi T-50 PAK FA , in curand si la granitele noastre…

Suhoi T-50 PAK FA , in curand si la granitele noastre…
Sau cum a inceput Suhoi-ul sa zambeasca cu subinteles la NATO…din ce in ce mai cu toata gura!
                                                             SUHOI T-50  PAK FA
In timp ce “invizibilul” American F-22 nu mai are voie sa iasa din casa, fiind bolnavior, iar fratisu F-35 sparge banii parintilor(contribuabililor americani adica), intr-un ritm de beizadea damboviteana, noul copil minune al vecinilor si prietenilor rusi iese pentru prima oara in lume, cu mamica de mana, langa Moscova. A invatat déjà sa mearga…dar va fi tragic cand va invata sa si zboare la fel de bine pe cat arata…
Gandit ca primul multirol de generatia a 5-a al Rusiei, T-50 este un inlocuitor al Suhoi 27 si Mig 29 .
                                                     Comparatie intre dobermani
Desi proiectul nu este foarte nou, idea macar, este din timpul sovietelor, primul zbor al prototipului a avut loc pe 29 ianuarie 2010.Prezentat ca un concurent direct pentru avioanele americane de generatie a V-a, Suhoi PAK FA pare destul de greu de dezvoltat , in conditile in care Rusia beneficiaza si de finantare indiana. Practic noul Suhoi este o “co-productie” ruso-indiana, macar financiar vorbind…
Un vanator greu cu raza lunga, urmas mai mult al Suhoi 27 dact MIG 29, noua”pasare de prada” rusa are  un pedigree suficient de bun pentru  a da de gandit americanilor. Ieftine si robuste avioanele sovietice/ruse au demonstrate ca sunt cel putin la fel de bune ca cele vestice la cateva capitole destul de esentiale. Supermanevrabilitatea, capacitatea de a rezista in conditii ostile de expolatare si de lupta, intretinere mai usoara.
                                              Frumos, zvelt, mortal…Suhoi!
Problemele au venit mai mereu de la capacitatea de razboi electronic mai slaba, si fiabilitatea motoarelor, notorii pentru slaba rezistenta in exploatare si necesitatea de a fi des inlocuite. Acum, noua jucarie invizibila rusa, va pastra carateristicile ilustrilor sai inaintasi?! Problema motoarelor se para ca ramane “calcaiul lui Ahile “ al industriei ruse de aviatie. Pierderea contractului in India, se datoreaza si fiabilitati scazute a motoarelor propuse pentru MIG 35.
Primul zbor public al PAK FA. 17 august 2011 la show-ul aerian MAKS
O alta problema de sorginte mai “capitalista”, da data asta, este cea care poate fi numita “sindromul Bulava”! De ani de zile Fortele Strategice Ruse tot incearca sa faca o racheta, numita Bulava, sa zboare si sa atinga tinta dorita de ei. Din pacate cam in jumatate din lansarile de proba, susnumita racheta o ia razna si cade pe unde o duce capul. Sindromul Bulava este insa emblematic pentru problemele industriei post-sovietice si pentru economia rusa. Dupa verificari, foarte minutioase si ample, rusii au gasit vinovatul si numele lui este…CORUPTIA ! Desi Bulava nu are vicii de proiectare sau constructive, ea continua sa cada unde nu trebuie din cauza furnizorilor de piese, calitatea acestora fiind dezastroasa, iar cauza este…coruptia factorilor de decizie din Armata Rusa!

Cum si PAK FA poate avea aceleasi probleme, ne putem astepta ca intrarea in productia de serie si apoi realizarea unei flote serioase sa aiba de suferit in mod dramatic si pe termen lung. De curand producatorii au anuntat ca avionul va zbura la un miting aviatic langa Moscova in luna august  si deasemenea se asteapta ca prima transa de Suhoi T-50 sa intre in exploatare pana in 2015, daca…
Totusi noul Suhoi este un avion impresionant! Sau inspaimantator, depinde din ce parte a sistemului de ochire privesti lucrurile J ! Este dotat cu un foarte performant sistem de radiolocatie PAK FA  SH 121,  care include trei radare AESA X-band, montate in fata si pe laturile aparatului si deasemenea va avea disponibil un sistem IRIST optic si IR de cautare, sistem bazat pe actualul tip folosit de catre SU-35S .

Motorizarea se anunta si ea ca fiind spectaculara. Deja prototipul are montate motoare cu totul noi  denumite NPO Saturn. Aceste propulsoare genereaza un flux constant de putere indiferent de modul de folosire , au capacitatea de a folosi supercroaziera indefinit, si vor avea capacitatea de tractiune vectorizata INDEPENDENT unul de altul…iar in cazul in care unul din reactoare este orientat in sus , iar celalat in jos se produce un efect  de tonou extrem de rapid. Un astfel de sistem de propulsie ar putea genera o supermanevrabilitate totala si inpenetrabila chiar in cazul atacului cu rachete.Ar fi practic imposibil de atins de orice racheta , sistem AA sau in dogfight…ar fi avionul suprem! Cel mai manevrabil si mortal aparat de zbor de la Fokkerul triplan al Baronului Rosu, incoace…
Dealtfel rusii au spus ca au preferat sa-l faca mai bun manevrier decat F-22 , chiar daca asta a insemnat sa fie mai putin stealth decat americanul. Deasemenea T-50-ul va avea si o variant navalizata, pentru a dota viitoarele portavioane rusesti.

Ca date tehnice, cele mai impresionante  mi se pare : raza de actiune…peste 5000 de kilometri(ferry range), raportul greutate/putere, supraunitar si viteza de croaziera atinsa-+2000km/h, impresionant!
Una peste alta, daca rusii nu si-ar da cu un talent nemarginit cu stangul in dreptul poate ca americanii si noi astilalti membrii NATO am dormi ceva mai prost si categoric mult mai putin…Desi, cu juma’ de gura, nu pot sa nu le doresc sa-l arunce din cuib si sa zboare! Nu as vrea insa sa-i vad umbra peste Romania, nici macar aproape de granita noastra, dar ………nu putem sa nu admiram inca un superavion.
Pana la urma Rusia nu dispune de fondurile SUA si de importul de “creiere” pe care americanii si-au cladit imperiul, sau o buna parte din el, asa ca putem admira, de departe sper eu, un produs 100% rusesc, un T-34 al aviatiei…un nou marker al aviatiei militare.

Si ca o mostra de geopolitica ruseasca! In timp ce vand tehnologie Chinei, si arme Indiei, urmatoarea tara pe lista de proprietari de Suhoi T-50 se pare ca este…Vietnamul. Un  vechi si “bun “ prieten al Chinei!
Mergand pe principiul –“ dale arme si lasa-L pe Dumnezeu sa hotareasca cine traieste sau moare”, Rusia isi face si ea calcule pentru viitorul strategic al zonei…si actioneaza in consecinta.Nu poti sa nu admiri politica externa a Rusiei macar din acest punct de vedere…Pentru ca daca Rusia are o calitate, si are mai multe, este ca isi fac planuri pe sute de ani, iar apoi le duc la indeplinire…si mai fac si avioane superfrumoase !

ENIGME:MIG-ul, intre adevar si legenda.

ENIGME:MIG-ul, intre adevar si legenda.

   Aviatia sovietica, ulterior cea rusa, ocupa un loc aparte in Aviatia Mondiala. Si pe buna dreptate! In primul rand datorita misterului de care s-a inconjurat pe timpul Razboiului Rece, cand sursele de informatie cu privire la realizarile proiectantilor aflati in spatele masinilor zburatoare, a eforturilor si chiar jertfelor aduse de catre pilotii de teste –nu putine dealtfel- erau firave si de cele mai multe ori, false…
De aceea incercam printr-o serie de articole sa reflectam obiectiv, departe de orice „preferinta”, adevarul si misterul totodata, din spatele aparatelor despre care toata lumea a auzit sau stie cate ceva: Fagot, Fishbed, Flogger, Foxbat, Fulcrum si Foxhound. Intr-un cuvant, MIG-uri!
„Inceputul” sa-i spunem asa, a avut loc la sfarsitul anului 1939, cand doi ingineri total necunoscuti la acea data, Mihail Iosifovici Gurievici si Artiom Ivanovici Mikoian, si-au intemeiat propriul birou de proiectare denumindu-l simplu, MIG –dupa initialele numelor lor.
Aflati pe perioada WW II, intr-o relativa obscuritate, aveau sa cunoasca un boom al dezvoltarii si al proiectelor, dupa sfarsitul razboiului.Si asta fiindca s-au aflat printre cei care au „beneficiat” de documentatie, avioane deja construite, ingineri de aviatie si proiectanti germani…ca si restul Invingatorilor dealtfel.
Crearea unui avion cu reactie, primul din istoria sovietelor, a inceput in 1946 si urmarea constructia unui avion cu turbina cu gaze, cu plafon practic pana la 10000 de metri si o viteza de 0,9 Mach. Desi MIG nu a recunoscut niciodata „sursa de inspiratie” a fost…Focke-Wulf Ta-183, proiectat de Kurt Tank, un avion cu aripa in sageata de 35 de grade, ampenaj in T, avand propulsie cu turbina cu gaze, capabil sa atinga o viteza de 1940 de km/h la 15500 de metri. Foarte mult pentru acele vremuri, ceea ce spune multe despre tehnologia si geniul cercetatorilor germani in domeniu!
Rusii au beneficiat astfel de studiile absolut unice pe atunci, asupra aerodinamicii aripii drepte sau a aripii cu unghi de sageata mic, al profesorilor Goethert si Ruden… Datorita lor, un mare „obstacol” in realizarea jet-ului sovietic a fost depasit. Lupta cu reactorul a continuat, fiind creat motorul reactiv RD-10, care de fapt era o…copie fidela a turboreactorului german Junkers-Jumo 004, care insa s-a dovedit un esec avand performante mai scazute decat originalul!!!
Solutia a fost gasita cu ajutorul…serviciilor secrete. Ea a constat in „oferirea” de catre Marea Britanie a licentei pentru motorul Rolls-Royce Nene –el insusi o copie a Jumo 004!  Era anul 1947 iar Razboiul Rece era la debut.
Avand toate „ingredientele”, avionul experimental ce figura in analele VVS-ului cu denumirea I-310, a zburat pentru prima oara pe data de 30 decembrie 1947.
Se nascuse MIG-15, legenda zburatoare de mai tarziu!
Va continua…
WW

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu